Sneeuw en Inuit

7 maart 2011 - Quebec, Canada

Hoi allemaal,

Dit weekend konden we voor het eerst lekker gaan langlaufen hier. Er zit een park om te langlaufen aan de rand van Quebec, dus daar zijn Mieke en ik zaterdag heen gegaan. Ze maken hier niet van die mooie geultjes zoals in Oostenrijk, maar gelukkig was de sneeuw stevig genoeg om toch lekker op te langlaufen. Halverwege hebben we tevens ons eerste "wildlife" gezien hier en wel in de vorm van een rode eekhoorn. Echt heel schattig. Wat wel een beetje jammer was, was dat de bus die naar dat park gaat maar 1 x per uur gaat (zoals wel meer bussen hier) en dat dus nergens in de bushokjes de vertrektijden hangen. Het is dus altijd maar de vraag hoe lang het gaat duren. In ons geval op zowel de heen als de terugweg ongeveer een half uur wachttijd. Niet echt een aanrader! Maar nu weten we het ongeveer, dus de volgende keer gaat het hopelijk efficiënter.

Zondag zijn we naar het museum voor moderne kunst geweest. Daar was een mooie tentoonstelling van Inuit (Eskimo) kunst die ik graag wilde zien. De rest van het museum was niet zo boeiend, maar de Inuit tentoonstelling was zeker de moeite waard. Niet alles was even mooi, maar het was in ieder geval wel allemaal heel bijzonder. Sommige dingen krassen ze uit in steen, andere maken ze van ivoor of van geweien van elanden. Echt heel leuk om te zien. Best een aanrader als je ooit deze kant op komt. :)

En vandaag was het weer gewoon maandag, tenminste, totdat er brand uitbrak in de tunnels onder de campus. Vervelend detail, ik zat op dat moment IN die tunnels. Gelukkig zat ik nog niet op de plek van de brand, dus ik kon vrijwel meteen de bibliotheek invluchten. Eenmaal aangekomen bij Alphonse-marie-parent (waar ik woon) bleken daar alle politie en brandweerauto's voor de deur te staan. Gelukkig is ons gebouw niet ontruimd, maar het gebouw naast ons wel. Daar moest Mieke even pinnen, maar de rookontwikkeling was daar zo hevig dat je niet eens fatsoenlijk adem kon halen. Ow ja, en het stinkt ook vreselijk, maar gelukkig niet op mijn kamer!

Voor nu weer genoeg spannende verhalen. Inmiddels is mijn brievenbus gemaakt, dus ik heb mijn adres in mijn profiel gezet. De opmaak is een beetje vreemd, maar de computer wil het niet anders. Als het niet duidelijk is, mail maar. Alles is hier welkom, kaarten, brieven, dropjes, zuurkool, stroopwafels (al weet ik niet of het allemaal door de douane komt). Laat het wel even weten als je iets stuurt, want lang niet alles past in mijn postvak dus dan moet ik het ergens anders op gaan halen. En nee, dat laten ze hier niet even weten, handig hè?

Groetjes Femke

UPDATE: Vanwege de brand zit ik nu zonder warm water en verwarming. Het is hier ongeveer -15 vandaag. Fijne jongens, die Canadezen. Het goede nieuws is wel dat alle universiteitsgebouwen zonder elektriciteit zitten. Oftewel.... ijsvrij!!!! Dat wordt lekker skiën vandaag!