Whale Watching!!!

19 juni 2011 - Quebec, Canada

Hi allemaal,

Frustrerend genoeg zit ik nog steeds op de resultaten van mijn onderzoek te wachten. Ze zijn nog niet overgekomen uit Toronto dus op het moment kan ik niet zoveel doen aan mijn stage. Mijn supervisor is daarnaast ook nog ergens ver weg (zonder internet), dus daar heb ik ook niet zoveel aan. Het goede nieuws is dat ik daarom al sinds afgelopen donderdag weekend heb! Een goed excuus dus om een excursie te gaan maken. Deze keer naar de walvissen!!!

Vrijdagochtend om 9 uur vertrok de bus vanuit oud-Quebec. Ik was te vroeg, dus had ik een goed excuus om bij een boulangerie lekker een kopje koffie te drinken met een versgebakken muffin. Om 9 uur met zn allen de bus in voor onze 3 uur durende tocht naar Baie Ste-Catherine. Onderweg vertelde de gids al vanalles over het gebied waar we doorheen kwamen en het uitzicht was heel mooi. Rond 1 uur (we hadden even pauze onderweg) waren we op de plaats van bestemming. Voor de mensen die met de zodiac gingen tijd om om te kleden.

Nadat iedereen zich in een zwaar, dik, waterbestendig pak had gehesen was het tijd om de zodiac in te gaan. Gelukkig zat ik voorin, daar zie je het meest. Nadeel is dat de boot daar ook het meest beweegt. Nog nooit zo dankbaar geweest voor mn Primatourtjes! Buiten het feit dat je met een zodiac dichter bij de walvissen kan komen is ook het varen met zo'n ding al een heel avontuur. Het gaat namelijk heel hard en er waren nogal wat golven, dus hij stuiterde ook behoorlijk! Niet zeeziek geworden gelukkig.

Na ongeveer een half uurtje varen zagen we de eerste walvis (ik zag m als eerste van de boot, zelfs nog voordat de kapitein m zag. Dat bioloog zijn zit toch een beetje in de genen denk ik). Het was niet zo'n grote, maar het was een begin. Niet lang daarna begonnen we er steeds meer te zien, waaronder ook twee hele grote (humpback whales) die recht voor onze boot langs zwommen. Nog nagenietend van dat moment schrokken we ons vervolgens een ongeluk toen nog geen meter van onze boot (precies waar ik op dat moment zat) een kleinere Minke Whale naar boven kwam. Iedereen stond nog de andere kant op te kijken, dus we hoorden alleen een walvis adem halen HEEEL dichtbij. Dus we draaien ons om en daar zwemt ie langs de boot!! Vervolgens duikt ie onder de boot door om aan de andere kant op minder dan een meter van de boot opnieuw boven te komen, om vervolgens recht voor de boot te gaan zwemmen. Echt een hele beleving.

Nou vervolgens ook nog twee Fin Whales gezien. Dit zijn de op 1 na grootste walvissen die er bestaan. De grootste is de Blue Whale, maar die hebben we helaas niet gezien (verkeerde seizoen, eigenlijk ook voor Fin Whales, maar goed). Na twee uur walvissen spotten vervolgens nog een stukje het Fjord ingevaren voor wat mooie foto's en daarna terug naar het vaste land. Al met al een ERG mooie trip en als ik echt nog ergens geld overhoud dan ga ik misschien eind juli nog wel een keer!

Liefs,

Femke

PS: De foto's zijn wederom in een filmpje verwerkt. Zie de video's sectie!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl